Kierunek Zatoka Świń - Playa Larga

Po wielu przygodach i zwiedzaniu przepięknej Viñales – doliny cygar, kawy i rowerowego szaleństwa postanowiliśmy udać się do legendarnej Zatoki Świń. Do Playa Larga dotarliśmy taxi colectivo, gdyż jest to najszybszy środek transportu. Transport zabrał nam około 4,5 godziny i 35 CUC od osoby (ok. 120 PLN). Naszym nowym domem była casa Hostal el Ingeniero, w której Che był nadal żywy.Koszt to 13 EUR za dobę za pokój plus 5 CUC za śniadanie. Link do Airbnb: Hostal el Ingeniero. Jeżeli nie macie konta na Airbnb to możecie skorzystać z tego linku, Odbierz 100 zł do wykorzystania.

Casa w Playa Larga
Casa w Playa Larga i wiecznie żywy Che
Kuba Playa Larga Hostal el Ingeniero
Nasz nowy kubański dom
Kuba Playa Larga widok na zatokę
Wychodzimy z casy, a tu takie widoki 🙂

Zatoka Świń (Bahia de Cochinos) – trochę historii

Zatoka Świń słynie z zakończonej fiaskiem inwazji Amerykanów na Kubę w celu obalenia reżimu Fidela Castro 17-18 kwietnia 1961 roku. Operacja ruszyła za prezydentury Johna F. Kennedy’ego, który nie był do końca przekonany do pomysłu, ale pod wpływem doradców wojskowych 4 kwietnia ostatecznie zaakceptował plan. Pierwotnie inwazja miała mieć miejsce w górach Escambray w okolicach Trinidadu, ale Kennedy nie wyraził zgody, więc wybrano Zatokę Świń z uwagi na odludny i otoczony bagnami teren o naturalnych walorach obronnych. Żeby podejrzenia nie padały na USA wysłano 1 400 kubańskich emigrantów przeszkolonych przez CIA. Jednym z założeń USA było zniszczenie floty samolotowej rządu kubańskiego, do realizacji tego celu użyto podstępu. Zaatakowano Kubę samolotami przemalowanymi w kubańskie barwy rządowe, ale Kubańczycy podobno wiedząc o desancie dobrze się przygotowali i rebelianci ostrzelali podstawione stare wraki. Kubańczycy w między czasie zaatakowali statki rebeliantów, co unieruchomiło desant na plażach w Zatoce Świń. Działania trwały w sumie trzy dni i ostatecznie amerykanie ponieśli klęskę. Większość emigrantów została wzięta do niewoli, a po roku zostali wymienieni przez rząd Amerykański za produkty żywnościowe, witaminizowane konserwy dla niemowląt i środki medyczne o łącznej wartości 53 milionów dolarów. Po działaniach pozostały eksponaty w muzeum w Playa Girón i bunkry w okolicach Playa Larga.

Kuba Playa Larga Entronque
Pomnik na skrzyżowaniu w Playa Larga
Kuba Playa Laga bunkier
Bunkry na Playa Larga

Relaks w Playa Larga i na Playa Caletón

Już po kilku dniach na Kubie spędzonych w Havanie, a następnie w dolinie Viñales byliśmy spragnieni plaży. W pierwszej kolejności po zameldowaniu się w naszej casie postanowiliśmy zrelaksować się na plaży. Do wyboru w niewielkiej odległości są dwie plaże, playa Larga i playa Caletón. Najpierw wybraliśmy Caletón, jest to niewielka, przepiękna i praktycznie bezludna plaża kilka kroków od miasteczka w kierunku półwyspu Zapata.

Kuba Playa Caletón
Przepiękna i zaciszna Playa Caletón
Kuba Playa Caletón 2
Nareszcie chwila relaksu na Playa Caletón
Kuba Playa Caletón 3
Na Kubie nie tylko wielkie amerykańskie samochody

Playa Larga jest nieco bardziej oblegana z uwagi na to, że tuż obok znajduje się dość duży ośrodek i w naszej opinii nie jest tak ładna jak plaża Caletón.

Kuba Playa Larga
Idziemy na drugą plażę
Kuba Playa Larga 2
Playa Larga w całej okazałości

Przy Playa Larga leży niewielka wioska o tej samej nazwie z małym centralnym placem, gdzie wieczorem zbierają się mieszkańcy i turyści, żeby odpocząć po upalnym dniu. Można również wypić drinka z mobilnego baru oraz zjeść lokalne przysmaki. A to wszystko w towarzystwie nieśmiertelnego Fidela 🙂 Oczywiście jest to też jedyne miejsce, gdzie można skorzystać z Internetu. Niestety w Playa Larga jego prędkość nie powalała.

Kuba Playa Larga centrum
Główny punkt spotkań
Kuba Playa Larga centrum 2
Najlepsze driny z mobilnego drink bar
Kuba Playa Larga centrum 3
Nie często zdarza się okazja żeby napić się z Fidelem
Kuba Playa Larga centrum 4
Poproszę wszystkiego po jednym 😉

Niedaleko wjazdu do miasteczka i dworca autobusowego znajduje się czołg i pomnik z wielkim krabem upamiętniający inwazję w Zatoce Świń.

Kuba Playa Larga czołg
Pamiątka po inwazji na Kubę

Wioska jest również bardzo dobrym miejscem wypadowym do zwiedzania półwyspu Zapata, największego dzikiego obszaru na Kubie, gdzie można podziwiać faunę i florę wyspy, a także nurkować. Nam się jednak nie udało wybrać na wycieczkę z uwagi na ograniczony czas na wyspie, ale na pewno wrócimy tam następnym razem.

Jaskinia nad Zatoką Świń? Cueva de los Peces

Po kilku godzinach leniuchowania postanowiliśmy, że jedziemy na plażę Girón. No i tutaj pojawiły się schody, bo nikt z nami na plaże nie chciał jechać. Powodem były kraby, które w tym czasie mają okres godowy i wędrują w głąb lądu przecinając drogę prowadzącą z Playa Larga do Playa Girón. Kierowcy boją się, że rozjadą kraba i jego szczypce przebiją oponę, a opony na Kubie są produktem ciężkim do dostania. Rozumieliśmy ich obawy i odpuściliśmy z myślą, że może na następny dzień w drodze do Cienfuegos się uda. Za to żeby nie siedzieć na miejscu pojechaliśmy odwiedzić atrakcję, o której nie mieliśmy pojęcia, oddaloną o kilka kilometrów od Playa Larga Cueva de los Peces (Jaskinia Ryb) o której wspomniał nam taksówkarz. Jest to najgłębsza podwodna jaskinia na Kubie, a tworzy ją głęboki na 70 metrów lej krasowy – cenote zalany wodą. Można wskoczyć do naturalnego basenu i popływać z rybkami, a mając sprzęt do nurkowania zanurzyć się w najmroczniejsze zakamarki jaskini.

Kuba Cueva de los Peces 3
Najgłębsza podwodna jaskinia na Kubie
Kuba Cueva de los Peces
Podwodna jaskinia o głębokości 70 metrów
Kuba Cueva de los Peces 2
Można zanurkować i popływać z kolorowymi rybkami

Znajduje się tam również mała restauracja i wypożyczalnia sprzętu do nurkowania z rurką.

Po drugiej stronie drogi rozciąga się przepiękna skalna plaża, gdzie są idealne warunki do snoorkowania. Tuż przy brzegu można podziwiać kolorowe ryby w cudownie błękitnej wodzie.

Kuba Cueva de los Peces plaża
Skalna plaża po drugiej stronie jaskini
Kuba Cueva de los Peces nurkowanie
Idealne miejsce na snoorkowanie

Nie taka łatwa droga do Playa Girón

Nie rezygnując z odwiedzenia Playa Girón wróciliśmy do casy i zapytaliśmy naszych gospodarzy jakie mamy jeszcze opcję. Okazało się, że Onel, właściciel casy, może załatwić nam kierowcę na następny dzień, który zawiezie nas rano do Playa Girón i dalej do Cienfuegos, naszego następnego punktu podróży. Wyjdzie drożej, bo 50 CUC kontra około 40 CUC wliczając wycieczkę do Playa Girón i taxi collectivo do Cienfuegos, ale stwierdziliśmy, że warto, bo nie wiadomo, kiedy będziemy mieli okazję znowu być na Kubie. Spokojni spędziliśmy miły wieczór w miasteczku, a następnego dnia niestety czekała nas niemiła niespodzianka. Zwarci i gotowi po śniadaniu o godzinie 8:30 odebraliśmy telefon od Onela, że jednak nasz kierowca nie chce jechać, bo nadal jest dużo krabów na drodze i może zawieźć nas od razu do Cienfuegos. Oczywiście nie zgodziliśmy się, więc zaproponował, żebyśmy poczekali do godziny 12:00 to może sytuacja się wyklaruje. W tym czasie poszliśmy poplażować na przepiękną Playa Caletón.

O 12:00 przyjechał po nas kierowca, ale nadal nie w smak mu było jechać nadmorską drogą, gdyż właśnie kogoś znowu z niej ściągali z przebitą oponą. Nie chcieliśmy też narażać życia biednych krabów ku naszej turystycznej uciesze, więc wynegocjowaliśmy alternatywną trasę na około, dłuższą o 75 kilometrów i niestety dla nas droższą o 25 CUC. Ale tak jak już wspominaliśmy nie wiadomo, kiedy znowu się będziemy na Kubie, więc pogodziliśmy się z większym wydatkiem.

Playa Girón i muzeum inwazji w Zatoce Świń

Po dotarciu do upragnionego celu pierwszym naszym punktem programu było muzeum opowiadające wydarzenia inwazji amerykanów na Kubę z kwietnia 1961 roku, Museo de Playa Girón. Wstęp kosztuje 2 CUC (ok. 7 PLN) od osoby plus 1 CUC za możliwość fotografowania. Przed budynkiem muzeum stoi samolot Hawker Sea Fury użyty przez Kubańskie Siły Powietrzne oraz pojazdy opancerzone.

Kuba Museo de Playa Girón
Pojazdy opancerzone w Mzeum Playa Girón
Kuba Playa Girón samolot Hawker Sea Fury
Samolot Hawker Sea Fury

W muzeum znajdziemy szczegółowy przebieg operacji, a wszystko przedstawione w formie graficznej na tablicach i mapach. Wystawa opatrzona jest też licznymi zdjęciami z komentarzami oraz eksponatami z tego wydarzenia. Znajdziemy tam nie tylko broń i ekwipunek żołnierski, ale również pamiątki i rzeczy osobiste osób biorących udział w inwazji. Niestety opisy w muzeum są tylko w języku hiszpańskim, więc jeżeli nie znacie tego języka warto zrobić zdjęcia i potłumaczyć później mając Internet do dyspozycji, bo całość jest naprawdę bardzo ciekawa.

Kuba Museo de Playa Girón 2
Bardzo ciekawie przedstawiony przebieg inwazji
Kuba Museo de Playa Girón 3
Cytat Fidela niestety tylko po hiszpańsku

Po wizycie w muzeum udaliśmy się na plaże, żeby chociaż zobaczyć, jak wygląda ta w Playa Girón. I tutaj małe rozczarowanie, gdyż plaża może i jest bardzo ładna szeroka ze złotym piaskiem, ale kilka metrów od brzegu wyłania się betonowy falochron, który niestety nie wygląda zbyt estetycznie. Bez żalu, że nie mieliśmy więcej czasu na leżakowanie na plaży udaliśmy się z dalszą drogę do Cienfuegos.

Kuba Playa Girón plaża
Batonowy falochron psuje widok
Kuba Playa Girón plaża 2
Poza tym plaża jest przepiękna

Zatoka Świń idealne miejsce do nurkowania

Zatoka Świń ma do zaoferowania jeszcze jedną atrakcję, coś dla miłośników nurkowania. Wielki klif oceaniczny ciągnie się w odległości 30-40 metrów od brzegu i tworzy ozdobioną koralowcami ścianę z jaskiniami i bramami skalnymi, w których żyją różnorodne odmiany ryb. Ciekawostką jest też, że znajdziemy w tych okolicach kilka zatopionych statków m.in. w okolicach Punta Pediz. W nadmorskich miasteczkach Playa Larga i Playa Girón znajdują się całkiem niezłe bazy nurkowe, a dodatkowo są bardzo przystępne cenowo, bo jedno zanurzenie to koszt około 25 CUC. Najlepsze miejsca do nurkowania to podobno Caleta Buena i Playa El Tanque.

Zatoka Świń - jeszcze tutaj kiedyś wrócimy!

Na pewno nie wyczerpaliśmy wachlarza atrakcji Zatoki Świń i pewne jest to, że będąc na Kubie jeszcze tu wrócimy chociaż po to, żeby ponurkować i odwiedzić dziewiczy półwysep Zapata. Ale to nie koniec naszej przygody na Kubie i zapraszamy Was do wspólnego odkrywania kolejnych miejsc, gdzie Słonce Dla Nas Wschodzi.