Dodatkowy dzień w Trinidadzie - zwiedzamy okolice

Trinidad tak nas urzekł, że postanowiliśmy zostać jeszcze jeden dzień. A o tym co nas tak urzekło w Trinidadzie możecie poczytać tutaj Kuba – Trinidad kolonialna perła.

Skoro postanowiliśmy zostać dłużej to zdecydowaliśmy poświecić ten czas na eksplorowanie okolicy Trinidadu. A dokładnie naszym celem był park krajobrazowy Toppes de Collantes i dolina cukrowa Valle de los Ingenios. Właściciel naszej casy polecił nam, żebyśmy wypożyczyli quada i tak zwiedzali, bo droga do Slato del Caburni do którego planowaliśmy pojechać do najlepszych nie należy. Z samego rana udaliśmy się do wypożyczalni Cubacar, ale niestety jak odstaliśmy swoje w kolejce to zostały nam już tylko standardowe skuterki. Trudno, wypożyczyliśmy skuter, jednak musieliśmy lekko zmodyfikować plany. Tak to jest czasami w podróży, że plany są po to, aby je modyfikować. Koszt wypożyczenia skutera to 25 CUC (ok. 87 PLN).

Kuba Trinidad okolice 1
Nasza niezmordowana maszyna 🙂

Po szybkim spojrzeniu w przewodnik i za namową Pana z wypożyczalni stwierdziliśmy, że pojedziemy do Parque El Cubano, a więcej czasu za to poświecimy na Valle de los Ingenios.

Parque El Cubano

Park El Cubano położony jest około 16 kilometrów od Trinidadu, prowadzi tam prosta droga, więc bezproblemowo dostaniecie się na skuterze. Po dojechaniu na parking, aby wejść do parku trzeba przejść przez Ranchón, czyli restauracje i zakupić bilet wstępu za 10 CUC (ok. 35 PLN) od osoby. Ścieżka wytyczona przez park Huellas de la Historia zaprowadzi nas do wodospadu Javira z kilkoma ciekawymi przystankami po drodze. Ścieżka ma w sumie 3,5 km, a jej przejście zajmuje około 2-3 godziny z postojem na kąpiel w wodospadzie.

Kuba Trinidad okolice 2
Ścieżka Śladami historii

Ścieżka prowadzi przez przyjemny las wzdłuż rzeki, z kilkoma podejściami, ale ogólnie jest to bardzo prosta i przyjemna trasa. Atrakcją jest sama droga do wodospadu, ponieważ czasami trzeba przejść przez rzekę po kamieniach lub po prowizorycznym mostku.

Kuba Trinidad okolice 2a
Przeprawa przez strumień

Po drodze mijamy kilka miejsc, gdzie można się wykąpać, tak zwanych basenów.

Kuba Trinidad okolice 4
Ocuje, czyli tu można się kąpać

W trakcie spaceru natrafiliśmy na małą ciekawostkę, dla nas było to dość duże zaskoczenie. Pionową skałę, na której osy urządziły sobie domy. Z daleka widzimy wiszące jakby girlandy, dopiero podchodząc bliżej widać strukturę plastra miodu. Co sezon osy tworzą nowe nietypowe podłużne gniazda, a stare pozostają na skale lub spadają na ziemię.

Kuba Trinidad okolice 5
Gniazda os na skale
Kuba Trinidad okolice 6
Później gniazda spadają na ziemię

Mniej więcej w połowie drogi do wodospadu natrafimy na kubańską wiejską chatę, gdzie możemy podziwiać, jak wygląda tradycyjne kubańskie życie na wsi. O dziwo możemy nawet podejrzeć jak w kuchni gotują się tradycyjne potrawy. Zastanawialiśmy się, czy faktycznie ktoś tam mieszka, czy to taka atrakcja dla turystów?

Kuba Trinidad okolice 14
Tradycyjna kubańska wiejska chata
Kuba Trinidad okolice 8
Może chwilę tu pomieszkam?
Kuba Trinidad okolice 3
A na pewną trochę soku z trzciny wycisnę na ochłodę!

Przemierzając szlak wzdłuż rzeki wypatrujcie też typowej dla Kuby odmiany jaszczurki, mogącej osiągać nawet 50 cm i potrafiącej zmieniać kolory jak kameleon chociaż kameleonem nie jest! Nam się udało jedną spotkać i nawet sfotografować.

Kuba Trinidad okolice 9
Kubańska jaszczurka zmieniająca kolory

Zwieńczeniem wędrówki jest wodospad Javira. Nie jest to duży wodospad, ale bardzo urokliwy. Można przepłynąć pod nim i wpłynąć do małej jaskini, gdzie natraficie na nietoperze. Wodospad jest ulubionym miejscem odpoczynku kubańczyków z Trinidadu i okolic, więc w weekendy będzie dosyć tłoczno.

Kuba Trinidad okolice 11
Dotarliśmy 🙂
Kuba Trinidad okolice 10
Wodospad Javira
Kuba Trinidad okolice 12
Naturalny basen zachęca do ochłody
Kuba Trinidad okolice 13
Ulubione miejsce odpoczynku miejscowych

Po kąpieli i chwili relaksu ruszyliśmy w dalszą drogę.

A może wycieczka rowerem wodnym?

Przy skręcie z głównej trasy w stronę El Cubano nad rzeką Guaurabo mając nieco więcej czasu na eksplorowanie okolicy możemy wypożyczyć rowery wodne i wybrać się na wyprawę po meandrach rzeki. Wyglądało bardzo zachęcająco, ale niestety mieliśmy w planach jeszcze zwiedzenie doliny cukrowej, więc musieliśmy odpuścić.

Kuba Trinidad okolice 16
Rowery wodne na rzece Guaurabo
Kuba Trinidad okolice 15
Cennik wypożyczenia
Kuba Trinidad okolice 17
Łukasz na walecznym rumaku 🙂

Kierunek Valle de los Ingenios

W XIX wieku otaczające Trinidad doliny służyły za tereny uprawy trzciny cukrowej. To tutaj powstały wielkie fortuny z których budowano kolonialny Trinidad. Obecnie po trzcinie cukrowej i jej przetwórstwie zachowały się tylko pozostałości młynów, magazynów, dworów czy sprzętów używanych do przetwórstwa trzciny. Wielkie plantacje napędzane siłą roboczą niewolników poupadały podczas wojny o niepodległość i amerykańsko-hiszpańskiej, a plantatorzy przenieśli się w kierunku Matanzas. To trzeba przyznać, w cukier ciężej się tutaj zaopatrzyć niż w wszechobecne białe bawełniane tekstylia. Historyczny region uprawy trzciny cukrowej w 1988 roku wraz z pobliskim miastem Trinidad został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Obecnie w dolinie możemy podziwiać sielankowy obraz kubańskiej wsi. A, przygotujcie się, że zwiedzając posiadłości rozsiane w dolinie nie zawsze traficie na otwarte drzwi pomimo tego, że przewodniki i foldery mówią, że powinno być otwarte. Tak to już jest na Kubie!

Kuba Trinidad okolice 41
Dolina cukrowa Los Ingenios

Kubańska kolej praktycznie nie istnieje, ale w dolinie kursuje pociąg pomiędzy kilkoma miasteczkami. Sieć jest słabo utrzymana, a podróż wcale nie należy do komfortowych. Ale jeżeli ktoś ma ochotę na trochę kubańskiego folkloru to na pewno będzie to ciekawe doświadczenie. Nam udało się zobaczyć taki pociąg. Na pewno daje do myślenia, że cały skład pociągu to zaledwie jeden wagon… Dopóki go nie zobaczyliśmy to przemierzając dolinę mieliśmy wątpliwości, czy po torach w ogóle coś jeździ.

Kuba Trinidad okolice 19
Stacja W Mananca Iznaga i cały skład pociągu
Kuba Trinidad okolice 29
Wsiąść do pociągu byle jakiego… ale jakiego?

Hacjenda Manaca Iznaga

Kuba Trinidad okolice 18
Plan doliny wymalowany na kafelkach

Jest to główny i najczęściej odwiedzany obiekt doliny, mimo to tłumów nie odczuliśmy. Odczuliśmy za to sielankową atmosferę doliny. Nie spiesznie tu płynie czas, a w budynku hacjendy z 1750 roku powstała elegancka restauracja z pięknym tarasem idealnym do odpoczynku. Niemniej jednak miejsce ma swoją ciemną historię jak większość plantacji trzciny cukrowej. Właściciel plantacji Pedro Iznaga zbił majątek na handlu niewolnikami, a w 1795 roku zakupił plantację, aby powiększyć swój majątek w czasach boomu cukrowego. To wszystko oczywiście ciężką pracą niewolników.

Kuba Trinidad okolice 20
Droga prowadząca do posiadłości
Kuba Trinidad okolice 26
Hacjenda z dzwonem
Kuba Trinidad okolice 24
Posiadłość widziana z wieży

Obok hacjendy góruje 44-metrowa wieża skąd nadzorowano prace niewolników. Obecnie można z niej podziwiać panoramę doliny. Przed posiadłością znajduje się ogromny dzwon, który wyznaczał rytm życia plantacji. Na uwagę zasługuje znajdująca się w ogrodzie posiadłości ogromna prasa, która służyła do wyciskania trzciny cukrowej.

Wstęp do posiadłości i na wieżę kosztuje 1 CUC od osoby (ok. 3,50 PLN)

Kuba Trinidad okolice 21
Wielki dzwon z wieżą w tle
Kuba Trinidad okolice 22
Prasa do trzciny cukrowej
Kuba Trinidad okolice 23
44-metrowa wieża
Kuba Trinidad okolice 25
Widok na dolinę z wieży

Sok z trzciny cukrowej

Będąc w dolinie chociaż cukru tu nie uświadczymy warto napić się słodkiego i odświeżającego soku z trzciny cukrowej Jugo de cana. Stoiska ze świeżo wyciśniętym przez praskę sokiem znajdziemy praktycznie na każdym kroku.

Kuba Trinidad okolice 27
Pyszny sok! Mniam!
Kuba Trinidad okolice 28
I nawet po polsku 🙂

Casa Gauchinango i Hacienda Ingenio Palmarito

Napojeni udaliśmy się w dalszą drogę. Postanowiliśmy udać się do Casa Gauchinango, domu zamożnego kupca Dom Mariana Borella. Okazało się, że piękna posiadłość jest w remoncie, czego dowiedzieliśmy się dopiero po opłaceniu parkingu za 1 CUC. Nie zrażeni przeskoczyliśmy przez ogrodzenie, żeby zobaczyć piękny ogród i okazałą rezydencję. Po zakończeniu prac miejsce będzie warte odwiedzenia.

Ruszyliśmy do kolejnego punktu naszej wycieczki, do Hacienda Ingenio Palmarito. Obecnie znajduje się tu restauracja, podobno, gdyż niestety budynek był zamknięty i mogliśmy podziwiać jego piękno tylko z zewnątrz. Miły Pan ochroniarz oprowadził nas wokół budynku i opowiedział co nieco. Na parkingu przywitały nas kury, którym zdecydowanie spodobał się nasz skuter.

Kuba Trinidad okolice 34
Kuba Trinidad okolice 32
Kwiaty w Casa Gauchinango
Kuba Trinidad okolice 33
Znalazł się nawet mały ananas

W poszukiwaniu cukru

Bardzo chcieliśmy znaleźć jakąś cukrownię, bo przecież jesteśmy w dolinie słynącej niegdyś z produkcji cukru. Pojechaliśmy, więc za znakami, które teoretycznie miały doprowadzić nas w upragnione miejsce. Mijaliśmy krowy, zdziwionych ludzi, co my tu robimy, aż dotarliśmy do cukrowni, która okazała się być muzeum Museo de la Agroindustria Azucarera. I okazało się znowu zamknięte… Szkoda, bo podobno w muzeum można zobaczyć historię i metody produkcji cukru na Kubie. Jak później wyczytałam dojeżdża tam pociąg turystyczny z Trinidadu, ale obecnie nie znalazłam takiej potwierdzonej informacji.

Kuba Trinidad okolice 36
Łukasz w pociągu 🙂
Kuba Trinidad okolice 35
Muzeum fabryki cukru

Ostatni przystanek San Isidro de los Destiladeros

Kuba Trinidad okolice 37
Kolejna mapa na kafelkach

Ostatnim odwiedzonym przez nas miejscem był młyn cukrowy z 1830 roku uruchamiany siłą niewolników. Po zamknięciu produkcji w 1890 roku posiadłość popadła w ruinę. Obecnie częściowo odrestaurowano budynek hacjendy i 14-metrową wieżę. Reszta budynków jak baraki niewolników czy destylarnia to tylko zarysy fundamentów budynków. Niemniej jednak miejsce położone w niewielkim lesie daje chwilę wytchnienia od kubańskich upałów.

Kuba Trinidad okolice 38
Wieża z hacjenda w tle
Kuba Trinidad okolice 39
Pozostałości baraków
Kuba Trinidad okolice 40
Ruiny destylarni

Trinidad – można by tu zostać jeszcze dłużej

Chociaż i tak przedłużyliśmy nasz pobyt w Trinidadzie to stwierdzamy, że zdecydowanie trzeba by tu zostać jeszcze dłużej. Jest tyle w okolicy ciekawych rzeczy do zobaczenia, że żal było wyjeżdżać. Okolice Trinidadu kuszą przede wszystkim dzikością przyrody i obcowaniem z naturą. Jedno jest pewne, jeszcze tu wrócimy, aby eksplorować nieodkryte w pełni Toppes de Collantes i kilometry relaksujących leśnych ścieżek. Śledźcie nasze dalsze przygody na Kubie w Cayo Coco i Cayo Guillermo, plażowym raj dla turystów.